Kære bamsebjørn

Kære Julie!

"When I became a  man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up" C.S. Lewis.

Jeg samler på bamser. De bor snart overalt i lejligheden, i stole, på ryglæn og hylder. De har alle navne, alle har forhistorier linket med min, og jeg har et klart billede af hvert enkelts personlighed. Det var derfor en selvfølge, at jeg måtte eje bogen Much loved, af fotografen Mark Nixon, da jeg opdagede den på hylden hos boghandleren. Much loved er en samling af billeder af gamle bamser. De er lappet tusind gange, uden øjne og ører, elsket til ukendelighed. Hvert fotografi følges af bamsens alder og en kort tekst om bamsen fuld af kærlighed.

Bogen indledes med dette digt:

Much loved

When everything was unknown, they were there 
When everything could happen. they were there 
These repositories of hugs, of fears, of hopes, of tears, of snots and smears 
Alone at night, they where the comforters, when monsters lurked ind darkened corners, when raised voices muffled through floors and walls 
These silent witnesses, these constant companions, defenders of innocence. 
Their touch, yes, but their smell, that instantly calming, all embalming musk, 
unique to each, soothing, and smoothing, the journey from consciousness to un, from purity to im, from infancy to adult-terre. 
Sworn to secrecy, unconditionally there, unjudgmentally fair and almost always a bear  

Much loved er en helt særlig læseoplevelse, jeg ikke kan anbefale dig nok. 

Pas på dig selv kære veninde 

Kærlig hilsen Nynne




Ninus:

Pinky Plys, vaskebjørn og Fantus

Peanut:

Lillebossmis og Pandapige

Knut

Kommentarer

Populære opslag