The view from the cheap seats

Kære Julie!

I begyndelsen af ferien brød jeg min regel om ikke at købe flere paperbacks. Vi er ved at drukne i paperbacks derhjemme. Så det er derfor  ikke så meget en regel som en overlevelsesstrategi. Det var for ham her, at jeg brød min regel (og vovede livet).



Neil Gaiman er min ynglingsforfatter, hvilket på mange måder er mærkeligt. Der er nemlig nogle af hans romaner, jeg slet ikke kan lide og kom foreksempel aldrig igennem hans hovedværk American Gods. Men de ting, som jeg elsker, elsker jeg ubetinget.

'The view from the cheap seats' er hans første nonfiction bog. Den handler om meget, men først og fremmest om at være forfatter. Og bogen har indtil videre fået mig til at græde, ladet det løbe koldt ned af ryggen på mig og givet mig muligheden for at genopdage højtelskede børnebøger fra min barndom - du ved dem, hvor det kun er brudstykker, der lever i ens hukommelse, som når man svagt husker en drøm morgenen efter.

Der er så mange ting, der et værd at nævne i bogen. En af dem er hans artikel om spøgelseshistorier. Han fortæller her bl.a.om en blog, han engang kom forbi, hvor en ung kvinde skriver om, hvordan hun vil tage livet af sig selv. Der er inget navn, ingen indikation af, hvor pigen bor eller på hvilket kontinent, så der er intet Gaiman kan gøre for at stoppe hende. Til sidst skriver hun blot et ord. Tonight. Tiden går, så starter bloggen på ny. "I'm cold and lonely". Lige der er Gaiman efter min mening bedst. Når den svage tvivl sætter ind efter den sidste side er vendt. -Vent nu lige lidt, var det bare noget du fandt på? Var der en blog? Var noget af det virkeligt? Hvornår gik det fra det ene til det andet? Hey!

Jeg kunne blive ved, som det ofte er tilfældet med sande passioner. Men vil egentlig blot sige. Find den. Køb den. Jeg tror, du vil elske den.

Tilslut et lille citat fra bogen.

"We who make stories know that we tell lies for a living. But they are good lies that say true things, and we owe it to our readers to build them as best we can. Because somewhere out there is someone who needs that story. ... who without that story will be a different person"

Kærlig hilsen

Nynne

Kommentarer

Populære opslag