På besøg i uforståeligt land

Oplever du en af de her sorgfaser? Jeg holdt min telefon hen i hovedet på S., som blinkede træt. Klokken var 5.53 om morgenen. "Den trætte og disorienterede fase" mumlede  han søvnigt "Det lyder umiddelbart som chokfasen" svarede jeg grinende, men også flov over mit morgenangreb.

Chokfasen, det utænkelige er sket. Du er vred, ulykkelig, følelsesløs. Den første ud af fire sorgfaser, som en gang i psykologiens tidlige år havde fulgt hinanden som perler på en snor. Næste fase er reaktionsfasen, du er fanget i uforståeligt land. Så reparationsfasen, små solstråler slipper igennem tågen og skaber  støvdans af glæde, og på en eller anden måde formår den dans at give dig dårlig samvittighed, fordi du fuldstændigt irrationelt føler, at du svigter sorgen. Nyorienteringsfasen livet begynder af uforklarlige årsager igen.

De er ikke perler på snor. Psykologien vidste det. Jeg ved det nu. Nærmere kastevinde - fra chok, til uforståeligt land til støvdans og tilbage igen.  Nogle gange alle tre inden for ganske få minutter. Nyorienteringsland stadig of limits



Par mister børn hver dag i denne verden. Nogle par mister drømmen om børn. Uden at vide det havde jeg fulgt en plan, så hårdt indgraveret i mit indre, at jeg ikke kunne se den, før den var uopnåelig. Og jeg ønskede mig den tilbage, min plan om en familie. Boom! tilbage  i uforståeligt land.


Kommentarer

Populære opslag