En meget tomatet tomat

Da jeg var lille, havde min familie en sommer lejet et hus i Toscana. Huset lå lidt ned af en vej, der førte op til en gammel landsby. Det var sådan en landsby med brolagte gader og huse bygget af rå sten fra bjergene.

Det jeg husker bedst ved huset var døren. Den var lavet af lange perlekæder, der hang i døråbningen som et gardin, og når man gik igennem perlekæderne hang de et øjeblik fast i ens hår og fingre. Den dør var noget af det mærkeligste jeg havde set.

En tidlig morgen, før mine forældre vågnede, gik jeg ud igennem den mærkelige dør og ud i haven. Det var så tidligt, at dugen stadig hang i græsset som store skinnende dråber i morgenlyset. Der duftede grønt og friskt overalt omkring mig.

Op af vejen til landsbyen kom en gammel bonde gående. Han havde et åg over skuldrene med grøntsager i, som han sikkert skulle sælge i landsbyen. Jeg løb henover græsset og vinkede til ham " Hej mand" råbte jeg "hvad skal du?" Manden standsede op, han svarede mig ikke, men han smilede til mig, så jeg fortsatte med at stille spørgsmål. På dansk naturligvis.

Manden så på mig med mild frustration. Hvordan skulle han kommunikere med mig? Men så lyste han op i endnu et smil og rakte mig en tomat fra en af sine kurve.Tomaten var så stor, at jeg måtte bruge to hænder for at holde den. Den duftede varmt og krydret, og da jeg bed i den eksploderede min mund i en sød syrlig smagseksplosion og fyldte mine sanser med tomat. Det var den mest tomatede tomat jeg havde smagt.

Da jeg kiggede op igen, var den gamle mand forlængst væk, og jeg stod alene tilbage i græsset.


Kommentarer

Populære opslag